Nièpce

Ondanks de zoveelste herhaling gisteravond toch maar weer “De Bende van Wim” meegepikt op tv. Toevallig was het de aflevering waar de drie mannen in St. Loup de Varennes op zoek gingen naar het huis waar Nicéphore Nièpce de eerste foto-opname uit de geschiedenis maakte en ook langere tijd wist te fixeren. Leuk, ook al omdat ik er tijdens mijn Bourgondië-reis ook geweest ben. Als je er bij de gids vertelt dat je Belg bent, beginnen ze trouwens automatisch nog over “les motards” ;-)

Michiel Hendryckx maakte er enkele foto’s van het monument ter nagedachtenis van Nièpce. Het (niet bepaald mooie) gevaarte staat op de lelijke en drukke National 6. Hieronder m’n eigen versie.

niepce

12 thoughts on “Nièpce

  1. Hij verdient inderdaad een mooier en stijlvoller aandenken. Dit is wel erg lomp. we fotograferen al bijna 200 jaar dus. Zou hij ooit hebben kunnen denken welk een vlucht de fotografie zou nemen??

  2. weet er iemand met welk toestel michiel in de bende van wim werkt?
    op het einde had hij een reflex op tafel gelegd, vermoedelijk een nikon.
    maar meestal werkt hij met een meetzoeke – ik denk een contax G2.
    iemand andere ideeën?

    > Ik heb links en rechts gelezen dat hij met Nikon D1X, D70 en D200 werkt/heeft gewerkt. In de Bende lijkt het me inderdaad juist dat hij met een Contax G2 werkt.

    • In de nieuwe aflevering terkt hij met een nikon. Maar de oude aflevering is het met contax G2. Heb de aflevering ook gezien en staat nog altijd op mijn digicorder. Voor deze zomer er naar toe te gaan. Denk dat je als gedreven amateur of zowel prof fotograaf er moet zijn geweest vind ik.

  3. ja, ook gisteren de aflevering gezien.
    En de foto is dezelfde zoals deze van Michiel. Is hier een Michiel juniorke geboren? :-)

  4. Ja, ook ik zat gisteren voor de kijkbuis, en keurde de aflevering rijkelijk goed (als motard in hart en nieren). Vond het wel even raar als Niepcé’s dorpsgenoten zijn woning niet weten te staan.
    Ooit zal zijn woning ook eens voor mijn lens komen te staan (of is het andersom).

  5. Met trots kan ik, als eerste vrouw in dit rijtje, ook zeggen dat ik gekeken heb. Bij “de bende van Wim” en ook “het Bourgondisch complot” zit ik aan de buis gekleefd! Het maakt de reiskriebels in me wakker, ook al ben ik geen motard. Wedden dat dit programma de aanleiding wordt van een bezoek aan St. Loup de Varennes !

  6. Ben daar 2 jaar geleden ook geweest met de moto. Ik en maat zijn de bende achterna gegaan.
    In 2009 bezoeken we z’n monument opnieuw met de motor en dit keer wil ik zijn graf fotograferen.
    Vermits ik ook amateur fotograaf ben was het toch speciaal om voor het huis te staan.
    Een moment dat me toch zal bijblijven.

Geef een reactie

