24 Heures du Mans

Afgelopen weekend won Audi voor de achtste keer in negen jaar de 24 Uren van Le Mans. Ook voor de Deen Tom Kristensen was het zijn achtste winst en daarmee stelt hij zijn eigen record nog wat scherper. Een record dat met zes zeges overigens lange tijd in handen was van onze eigen Jacky Ickx.

Toen ik negen jaar geleden afstudeerde als journalist, heb ik ettelijke pogingen gedaan om in het perswereldje aan de slag te kunnen. Jammer genoeg was mijn netwerk zo goed als onbestaande en ondanks enkele geslaagde ingangsexamens, is het me nooit echt gelukt. Ik was wel zes jaar losse medewerker autosport bij Het Laatste Nieuws, iets wat me enkele geweldige ervaringen heeft opgeleverd.

Zo  mocht ik in 2000 ter plaatse de verslaggeving doen van de 24 Uren van Le Mans, mijn absolute droomkoers. Voor wie hier niet in thuis is: vergeet alles wat je hoort, ziet en leest over de Formule 1. Le Mans is de grootste, de meest historisch geladen autorace ter wereld (al zullen de Amerikanen datzelfde beweren van hun 500 mijl van Indianapolis). De sfeer is er altijd uitgelaten maar ontspannen, ver van de platte commerce en decadentie van de F1 bijvoorbeeld. De race trekt elk jaar tussen de 200.000 à 300.000 bezoekers, en stuk voor stuk zijn het echte “passionés”. Ik ben nog steeds geweldig blij dat ik dit event ooit heb kunnen beleven. En één ding is zeker: je krijgt mij intussen niet makkelijk meer naar het circuit, maar voor de 24 Uren van Le Mans, mag je me steeds bellen.

De foto’s hieronder zijn genomen met een Nikon FM en (als ik met niet vergis) Vivitar Series 1 70-210 2.8-4.0

7 thoughts on “24 Heures du Mans

  1. mooie strakke beelden.
    de kleuren zijn ook erg lekker analoog !
    #1 is misschien wel de mooiste. nog met een sprintstart ?

    > Op de eerste foto zie je de achterkant van de beroemde Gulf Ford GT40. Voor de start van de race in 2000 werd Jacky Ickx geëerd als Le Mans-piloot van de (20ste) eeuw en mocht hij nog eens een rondje rijden in de wagen die hem in 1969 zijn eerste winst opleverde.

  2. Machtige foto’s, je ziet het hé, dat wat oudere materiaal is nog in topconditie.

    > De FM is jammer genoeg gesneuveld bij een val enkele jaren geleden (spiegelmechanisme stuk en bajonet gescheurd). Maar ik laat die ooit nog wel eens herstellen ;-)

  3. Geweldige serie! Mooi om te zien.
    En jouw verhaal….jaja, de koorts raak je dus niet gemakkelijk kwijt?

    > Als je iets of wat liefhebber bent (en misschien hoeft dat voor sommigen ook niet eens): één keer Le Mans ter plaatse meemaken en je bent verslaafd :-)

  4. Wow, goed gedaan zeg, en dat analoog!

    Vooral de voorlaatste is erg goed.

    En die tweede…tjah :p

    > Analoog én manueel, dat was indertijd nog scherpstellen op een stuk asfalt en als de wagen net daar passeerde afdrukken. Je wil natuurlijk niet weten hoeveel er dan in de prullemand belanden ;-)

  5. Mooie beelden. Ik ben echt stik jamoers :-)
    Lemans zou ik graag ook een meemaken.

    Ik vind dat bijna elke 24-uren race een speciale sfeer heeft

Geef een reactie

