Ierland (6)

Het Gallarus Oratory werd gebouwd tussen de 6de en 7de eeuw na Christus en is de best bewaarde vroeg-christelijke kerk in Ierland. Door de stenen onder een bepaalde hoek op elkaar te stapelen, is dit bouwwerk waterdicht, zonder dat er mortel of metselwerk aan te pas komt.

Persoonlijk zal ik dit herinneren als de plek waar ik mezelf buitensloot uit m’n huurwagen. Nadat ik de auto al had afgesloten, ging ik even terug omdat ik nog iets vergeten was in de koffer. Ik maakte de klep open, legde de sleutels op de hoedeplank, nam wat ik nodig had… en klapte de boel toe. Probleem: de koffer was in het slot gevallen, ook de deuren waren afgesloten (want werden met een andere sleutel dan die van de koffer bediend)… en de sleutel lag nog te blinken op de hoedeplank.

Gelukkig was het Visitor’s Centre voor één keertje niet bemand door enkele kranige oude dametjes. Een handige jobstudent had ergens een stukje ijzerdraad liggen en kwam ons ter hulp. De knopjes van de deuren opentrekken ging niet, maar als ik met een schroevendraaier de deurstijl wat openwrikte, kon mijn “partner in crime” met zijn ijzerdraad de sleutels van de hoedeplank vissen (inderdaad, zoals bij eendjes op de kermis). Wel kijk, zoiets noem ik nu service sé ;-)

8 thoughts on “Ierland (6)

  1. Die beelden van Ierland blijven prachtig! Ook deze hier is schitterend, mooi licht en dito kleuren. En een geweldig verhaal, het klinkt bekend in de oren, heb iets gelijkaardigs meegemaakt :-)

  2. Erg leuk beeldje en verhaal. Wat een landschappen dat Ierland te bieden heeft! Mon dieu, wil ik echt eens bezoeken in de nabije toekomst. Moet haalbaar zijn. Ijsland staat ook op m’n lijstje, al is dat misschien iets minder haalbaar voor de nabije toekomst.

  3. Bijzonder gebouw! En kijk, dit is nu toch echt een beeld die het moet hebben van prachtig licht. Subliem verzadigde kleuren die je alleen kunt bereiken met dit type weer. Ik vind dit een machtig mooie foto vooral ook met die laaghangende wolken links in het beeld.
    En ja, dat verhaal…dat was effe zweten ondanks het slecht weer ;-)

  4. Het licht is hier al een paar keer aangehaald: inderdaad, dit is zo één van die zeldzame foto’s waarbij alle omstandigheden goed zaten. Twee minuten later rolde de wolk – die je linksboven ziet – over het terrein en zag je nog nauwelijks een hand voor de ogen. Ik had op m’n schermpje (genomen indertijd met Canon Powershot G3) echter al gezien dat deze foto perfect zat zoals ik ‘m wou. Hier is dan ook absoluut geen postprocessing meer aan te pas gekomen (buiten resizen en opscherpen voor het web uiteraard).

  5. Prachtig beeld alweer, en een straf verhaal ;) – dat maak je liefst maar 1 keer mee in je leven… ik heb het al eens gehad met mijn voordeur :( – graaf zenne om bij jezelf te laten inbreken. Maar goed, het gaat hier over de foto, en die vind ik subliem.

Geef een reactie

