Herkenrode Festival (1)

Vrijdag had ik weer de kans om foto’s te nemen tijdens een concert van deFilharmonie. Net als vorig jaar traden ze op in het prachtige kader van de Herkenrode-abdij in Hasselt.

De tiendenschuur op de abdijsite is geen evidente locatie voor concertfoto’s, ook al omdat de muzikanten liever niet hebben dat je te dichtbij komt staan om te fotograferen. Ik heb vroeger zelf tien jaar viool gespeeld en regelmatig geconcerteerd, de concentratie is daarbij zo belangrijk, dat voortdurend geklik van een camera best wel storend kan werken. Omdat ik deze keer alleen was, heb ik toch een aantal keer m’n stoute schoenen aangetrokken en iets dichterbij geslopen dan eigenlijk toegelaten. Maar een aantal muzikanten, die ik inmiddels al wat ken, verzekerden mij achteraf dat ze de sluiter niet gehoord hadden.

Vorig jaar had ik ook op het festival had gefotografeerd, toen nog met de D70. Ik kon vrijdag dus uitgebreid de troeven van m’n D300 uitspelen en ik kan iedereen verzekeren dat het verschil dag en nacht is. De volgende dagen toon ik een aantal beeldjes gemaakt met verschillende lenzen. Ik heb zelfs geëxperimenteerd met een oude, volledig manueel in te stellen, Tamron SP 500mm 1:8 Tele Macro…

Om mee te starten, voor mij persoonlijk m’n favoriete foto van de avond. Tenor Yves Saelens in actie!

6 thoughts on “Herkenrode Festival (1)

Geef een reactie

