Avatar

Vorige week mijn WordPress-avatar eens aangepast, het was tijd voor iets anders. Et alors? hoor ik u al denken. Maar achter de avatar-fotootjes schuilt wel een verhaaltje.

Aangestoken door het Canvas-programma “Het Bourgondisch Complot” van Michiel Hendrickx, kon ik het in de zomer van 2005 niet laten om ook naar deze prachtige streek in Frankrijk te trekken. Jammer genoeg kan ik mij geen half jaar verlof permitteren om het per binnenschip te doen langs de Bourgondische kanalen, zoals Michiel dat deed. Maar ook met de wagen werd het één van de mooiste reizen die ik tot nu toe heb gemaakt.

Mijn “avatar-portretjes” werden op die reis gemaakt door m’n moeder (maar nabewerkt door mezelf). Waar de eerste werd genomen lijkt me duidelijk ;-). Iedereen die ooit in de buurt van Chalon-sur-Soâne passeert, moet absoluut eens doorsteken naar Saint-Loup-en-Varenne om er het huis te bezoeken waar Nicéphore Niépce de eerste foto ooit maakte (belichtingstijd: 8 uur!). Voor 6€ krijg je er een zeer aangename rondleiding met een charmante gids, een echte aanrader!

portrait1.jpg

De tweede foto heb ik een beetje geregisseerd naar analogie van Michiels opname waar hij een oude pasfoto van zichzelf fotografeert, opgehouden voor het ijsbeer-beeld van François Pompon. Sommigen kennen het beeld misschien van de kopie in het Antwerpse Middelheimpark, het origineel staat in de Jardin Darcy in Dijon.

portrait2.jpg

Wie meer beelden van de Bourgondië-reis wil bekijken, die kan hier terecht. Toegegeven: ik heb er nog véél meer in het archief zitten. Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb…

5 thoughts on “Avatar

  1. Ik kan alleen maar zeggen: neem de tijd en de moeite om de serie van de Bourgondië-reis te zien want dat is echt de moeite waard. Daar zitten sublieme platen bij. Jammer dat ze in een serie een beetje “ondergesneeuwd” raken want ze zijn stuk voor stuk aandacht/een commentaar waard.
    Interessant verhaal bij de avatar!

  2. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie post!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar sgoovy.wordpress.com in Firefox. :( Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Geef een reactie

