Vladslo

In het prille begin van deze blog plaatste ik er al een postje over, nu heb ik de reeks uit het archief opgediept. Het Duitse militaire kerkhof in Vladslo kent zijn gelijke niet. Verscholen in het West-Vlaamse groen nabij Diksmuide straalt het een soort van “pijnlijke rust” uit. De sfeer is er sereen en ingetogen, maar tegelijk bekruipt je de waanzin van de Eerste Wereldoorlog. Waanzin die perfect wordt uitgebeeld door Het treurende ouderpaar, de beeldengroep van Käthe Kollwitz. Kollwitz’ zoon Peter sneuvelde in de oorlog tijdens een veldslag, en ligt begraven onder steen 3/29, vlak voor het beeld van zijn vader.

Slechts één foto in deze post. De reeks vind je hier.

vladslo04_02.jpg

6 thoughts on “Vladslo

  1. Sterke reeks! Mooie tonaliteit ook. Ik kan me vaag herinneren dat ik destijds met de school dit kerkhof bezocht heb, als ik me niet vergis was het dit kerhof wel.

  2. Heel mooie compositie, die de rust van zo,n plek extra onderstreept. Ook de tonaliteit waar Serge het al over heeft draagt daartoe bij. Käthe Kollwitz ken ik vooral van haar hartverscheurende tekeningen. De beelden op de achtergrond doen daar wel een beetje aan denken, vooral de ineengedooken moederfiguur. Pracht plek met een grote historische lading.

Geef een reactie

