Peerdevisschers (1)

De garnaalvissers te paard van Oostduinkerke. Toen ik klein was, vond ik het al geweldig om ze aan het werk te zien. Nu zijn ze, zeker in het hoogseizoen, een echte folkloristische en toeristische attractie geworden. Of zoals iemand van hen het zelf verwoordde, toen ze na een demonstratie huiswaarts keerden: “De Muppetshow is weere gedoane.”

Deze week (zonder enige reden, ik kwam ze dit weekend tegen bij het organiseren van m’n archief) mag je hier elke dag een foto verwachten van de Peerdevisschers.

peerdevisscher01b.jpg

Tip! Tijdens het Internationaal Fotofestival van Knokke-Heist (15 maart t/m 1 juni ’08) loopt in Sincfala (museum van de Zwinstreek) de tentoonstelling “Visscherskoppen” van Stefan Vanfleteren. Sommigen zullen de portretten van gegroefde en door water en wind verweerde koppen nog herinneren van zijn expo in Antwerpen. In Knokke komen 30 foto’s te hangen, ondersteund met geluidsfragmenten. Dus een absolute aanrader voor de liefhebbers van Vanfleteren en dit soort “koppenwerk” (natuurlijk honderd keer hoogstaander dan mijn schamele versie ;-) )

10 thoughts on “Peerdevisschers (1)

  1. Bedankt voor de Vanfleteren tip: past goed in mijn reis naar de expo van Lisa.
    Maar jouw portret mag er zeker zijn! Zo stel ik mij, als zandhaas, zo’n visser ook voor…

  2. @ René: ik was eigenlijk ook al in die richting aan het denken. Ik heb alvast een mailtje naar Artur gestuurd, misschien kunnen we Lisa’s expo en die van Vanfleteren organisatorisch wel op elkaar afstemmen. Als we dan toch al aan de kust zitten…

  3. Ik kijk ook uit naar deze reeks hoor. Die karakterkoppen zijn toch steeds weer iets apart hé. Alvast een veelbelovende opener.

  4. @ Koen: de tentoonstelling van Lisa loopt van 26 april tot 11 mei, maar de datum voor een meeting is nog niet vastgelegd (of ik moest iets gemist hebben). Ik zou vooral de blog van Artur in de gaten houden, hij is de initiatiefnemer ;-)

Geef een reactie

