Landscape, portrait & pano

Bij de vorige foto schreef Koen het volgende: “Zou zo’n beeld nooit vertikaal nemen en toch is dit een goede keuze geweest.”

Een interessante stelling en een redenering die ik perfect kan volgen. Ooit vertelde Patrick Bardyn dat hij zijn kustfoto’s bewust “panoramisch” cropte, om de wijdsheid te benadrukken.  Bij zowat alle landscape-beelden die je in de @ sea-gallerij vindt, heb ik deze techniek (weliswaar minder extreem) ook toegepast. En het is waar, zo’n crop past wel bij de brede stranden, de platte horizonten en het haast eindeloze uitzicht aan zee.

panocr01.jpg

panocr02.jpg

En toch… soms gooien de omstandigheden je een beeld voor de voeten, dat je met een foto in landscape moeilijk dezelfde diepgang kan geven.

panocr03.jpg

Tenslotte is de zee niet alleen een platte streep water, maar word je ook omgeven véél zand…

panocr04.jpg

… en véél lucht.

panocr05.jpg

11 thoughts on “Landscape, portrait & pano

  1. De keuze -pano, portret of landschap- voor dit soort foto’s hangt uiteindelijk af van welk effect dat je wilt bereiken bij het tonen van de foto (de zee, de lucht het strand). De fotograaf beslist het op het moment dat hij door de zoeker kijkt en dat is dan ook het beslissende moment!
    In elk geval een hele mooi reeks! (Nieuwpoort?)

  2. Ben het helemaal eens met MJ want het hangt er gewoon totaal af wat je wil met de foto’s. Ik vind dat je hier in iedergeval een erg coole reeks hebt neergezet! Er zitten er dan ook echt een paar uitschieters tussen!

  3. Steven, dit zijn weer prachtige foto’s, maar ik ben vooral verrast door de waanzinnige goede beelden in uw ‘sea-gallerij’ Je ben blijkbaar een meester in het vastleggen van kustlandschappen. Hoedje af en ik zou zeggen… allen naar @ sea-gallerij! anders missen jullie iets.

  4. 3 & 4 vind ik de krachtigste van deze reeks! Mooie reflecties in het water (Staketsel Nieuwpoort). Mooie structuren én kleurtinten in nr.4.
    Maar je sea-scape reeks mag/moet ook gezien worden!

  5. Mooi experiment.
    Het zou nog beter zijn als we van dezelfde foto een landscape en een portrait formaat zouden kunnen vergelijken.
    Kun je bijvoorbeeld van de voorlaatste foto ook een landscape laten zien, met de horizon op dezelfde plaats?

  6. Blijkbaar vertoef je ook veel in Nieuwpoort en omstreken…allé da vermoed ik toch he…;-) Heb ook nog een aantal fototjes staan van mijn overtocht met de veerdienst een aantal weken terug…ik zet ze binnenkort online. O ja bijna vergeten…beelden zien der weer goed uit hoor!

Geef een reactie

