Le Nord

Toen we vroeger op vakantie waren aan zee, was ik op heldere dagen altijd geïntrigeerd door de silhouetten van de Noord-Franse kustdorpen, die je vanuit Koksijde of de Panne net over de grens kon zien liggen. Na een lange strandwandeling ben ik zo ooit eens in Bray Dunes beland, maar de troosteloze uitstraling van “Le Nord” sloeg me toen vreselijk tegen.

Op een grijze namiddag tijdens de voorbije kerstvakantie trok ik er nog eens naartoe, net om dat troosteloze karakter vast te leggen. Ik wou ook nog wat verder het binnenland intrekken, maar geweldig hardnekkige mist dwarsboomde die plannen. Ik ga er zeker nog eens terug naartoe, aan de grensovergangen bulkt het van schreeuwerige kitch-café’s en tabaksshops waar de tijd is blijven stilstaan…

Update 06/01: een reeks van 14 foto’s genomen in Bray Dunes en Zuydcoote staat hier bij de series

Bray Dunes – Digue de mer
nord001.jpg
Zuydcoote – Rue deValenciennes
nord002.jpg
Zuydcoote – verlaten “strandcafé”
nord003.jpg
Zuydcoote – Rue de Wattrelos
nord004.jpg
Zuydcoote – Café aan de N1 Route de Furnes
nord005.jpg
13 thoughts on “Le Nord

  1. Mooie serie heb je hier weer neergezet, de gebouwen op de eerste plaat vind ik wel erg mooi. De laatste ziet er naar mijn idee best mooi uit, ondanks de mist, of juist door de mist!

  2. het trieste gevoel dat je noemt, herkende ik meteen in je foto’s.
    Mooie serie is het geworden en het is zeker de moeite waard om daar nog eens terug te gaan.

  3. Ik heb deze reeks al een aantal keer bekeken en ik krijg er maar niet genoeg van. Wat is dit toch mooie fotografie. De sfeer is machtig!

  4. Een paar kilometer verder en je zit in Duinkerke. Daar ben ik afgelopen zomer geweest, en het is echt een prachtige stad voor mensen die houden van ”minder mooie” plekjes. Een soort van Charleroi aan zee.

    De economie in Nord-Pas de Calais is niet zo denderend. De hele kuststreek Duinkerke-Bologne sur Mer zou ik eens onderzocht moeten worden. We weet over een paar weekjes….

Geef een reactie

