Voer voor techneuten…

Zaterdag van het mooie weer gebruik gemaakt om de D300 even aan de tand te voelen (later meer daarover).

Bij thuiskomst heb ik enkele beelden ingeladen (na conversie naar dng) in Photoshop CS2, profiel is steeds sRGB. Als ik nu foto’s opsla als jpeg (zowel via”save as…” als “save for web”) dan verschilt de weergave van de kleuren in Windows viewer of in een Internet browser van de weergave in Adobe software, Capture NX etc. (klik op de foto voor grotere versie)

kleurverschil_zonderproofbl.jpg

Consternatie alom, want ik dacht dit nog niet gezien te hebben met foto’s uit de D70. Na wat rondlezen zou er echter niets aan de hand moeten zijn, en moet de beeldschermcalibratie (hier met simpele ColorVision Spyder2 Express) de “schuldige” zijn. Adobe software zou immers de data inladen van die calibratie terwijl Windows viewer en internet browsers dit niet doen. Toch maar even de proef op de som nemen en blijkt dat er inderdaad ook een verschil zit in weergave bij foto’s uit de D70 (dat ik dat nog niet eerder gezien had, tsss! maar aan de D300 zou het dus niet mogen liggen, oefff!). Bevestiging kwam er door in Photoshop even te “proofen” naar Monitor RGB… en inderdaad: de proofing-kleuren komen overeen met de kleurenweergave in Windows viewer. (edit: bij het uitschakelen van de schermcalibratie is er inderdaad geen verschil meer te zien.)

Eigenlijk blijf ik nu wel met een vraag achter: mijn monitor is gecalibreerd en ik bewerk/corrigeer volgens wat ik zie op dat gecalibreerd scherm. Maar wat ziet de argeloze internetsurfer (of klant die een cd-rom met jpegs krijgt) die geen gecalibreerd scherm heeft? Moet ik voortaan elke foto gaan proofen om voor het “grote publiek” correct gekleurde jpegs te bekomen? Of zit ik hier ergens in het ganse verhaal volledig fout?

3 thoughts on “Voer voor techneuten…

  1. Lijkt me inderdaad een moeilijke kwestie: kleuren die goed zitten op gecalibreerde monitoren of kleuren die goed zitten voor een groot algemeen publiek. Ik zou toch echter gaan voor het eerste… Als je op een bepaald niveau bezig bent van fotografie en in uw geval zeker met een D300, dan zou het zonde zijn om de perfectie links te laten liggen. Het grote publiek ervaart waarschijnlijk andere kleuren dan mensen met gecalibreerde monitoren, but then again, de feedback die je krijgt van dat publiek verschilt ook van die van pro’s.

  2. Steven, probeer in Photoshop eens het volgende: “save for web and devices” en dan in dat scherm op de foto rechtermuisklik waar je “use document color profile” kiest. Bij mij stond dat vroeger altijd op “uncompensated color” en dan had ik een verschil tussen de jpeg srgb in PS en Verkenner/IE. Nu niet meer dus.

Geef een reactie

