Flandrien

In de kerstvakantie van 2005, tijdens een winterse wandeling langsheen het oude kanaal Nieuwpoort-Duinkerke, maakte ik deze foto. Het was een koude ochtend en in de polders deed de zon verwoede pogingen om doorheen de mist te breken. Aan de overzijde van het water zag ik een eenzame fietser. Ik zette me klaar, draaide de camera naar een langzame sluitertijd en stelde scherp op het fietspad achter de vangrail. Vervolgens de fietser in beeld nemen, meepannen en afdrukken op het moment dat ik in één lijn stond met onze wielervriend. De lucht maakte ik achteraf wat dreigender donker, om de beweging en de “lange eenzame weg” wat te benadrukken, cropte ik de foto toch een licht panoramisch formaat.

Dit voorjaar zond ik de foto in voor de CvB Kunstprijs 2007 en haalde ik er alvast een aanvaarding mee. Vrijdag postte Stuutekeer (aan hem wordt zelfs een gans artikel gewijd!) dat hij een foto van me had zien staan in de recentste Beeld Express, het tweemaandelijks tijdschrift van CvB. Ik had hem toen zelf nog niet gezien (het boekje komt nog op mijn oude adres en ‘k moest het dus nog uit de brievenbus van mijn moeder gaan plukken). Uiteindelijk blijkt het dus om m’n “Flandrien” te gaan. En voor wie het zich afvraagt, de titel is inderdaad vrij naar het welbekende fotoboekje van de grote Stephan Vanfleteren. Uiteraard zonder bijbedoelingen en/of pretentie, ik ben niet gek ;-).

cvb03.jpg

’t Is uiteraard enorm leuk dat een organisatie zoals het CvB je naam kent. Want eerder verscheen ook “Cabines” (4/2005)…

cvb01.jpg

en werd “Crossroads” gebruikt als coverfoto voor de CvB-folder.

cvb02.jpg

7 thoughts on “Flandrien

  1. Pingback: Kleine publicatie « Stuutekeer

  2. Sterke reeks! Mijn voorkeur gaat uit naar 2 en 3 omwille van de leegte die toch ergens in het beeld sluipt. Bij foto 1 heb ik dat gevoel ook, maar iets minder door de aanwezigheid van de fietser.

Geef een reactie

