Iceman

De autosportfans onder ons zullen vandaag ongetwijfeld ook op het puntje van hun stoel gezeten hebben. In een onwaarschijnlijke ontknoping van het WK Formule 1 won Kimi Raikkonen de laatste GP en pakte hij ook nog de titel. De verbeten kemphanen van bij McLaren, uittredend kampioen Fernando Alonso en seizoenssensatie Lewis Hamilton blijven verweesd en met lege handen achter.

Raikkonen is een merkwaardig persoon. Praat met een robotstem, toont zowat nooit enige emotie. Een echte ijsklomp dus, die daarbij ook zelden van zijn stuk te brengen is. Vandaar ook z’n toepasselijke bijnaam “Iceman”. De Fin is een gigantisch talent, en met 6 zeges dit seizoen ongetwijfeld ook een verdiend kampioen.

Onderstaande foto van Raikkonen maakte ik net voor de start van de GP van Duitsland van 2003. Toen reed hij nog bij… McLaren. Enkele ogenblikken later belandde hij na een aanrijding bij de start snoeihard in de bandenmuur.

iceman.jpg

4 thoughts on “Iceman

  1. ‘k Heb niets met de autosport maar als ’t dan even op TV is betrap ik me erop, dat ik toch altijd nieuwsgierig ben naar het hoe en waarom, het hele circus. Ben ooit eens naar een race op de Nürnburgring geweest maar dat was nog in de tijd van Stirling Moss…moet zo rond 1960 zijn geweest. Toen ging het er wel anders aan toe dan vandaag natuurlijk maar ’t heeft me nooit “gegrepen”. Alhoewel, ‘k zou nu wel eens een kijkje willen nemen maar dan achter de coulissen…
    Mooie foto Steven, een document!

  2. Steven,

    het was inderdaad een race om op het puntje van uw stoel van te zitten, de laatste was toch wel de spannendste, ook omdat natuurlijk de beslissing van de wereldtitel ging vallen. Doch een incidentrijke race!!

    Ik hoop dat je zelf al min of meer aan de goede hand bent en dat uw kaakoperatie geslaagd kan genoemd worden.

    Tot binnnenkort en een goede herstel!!

  3. @ René: ik ben van ’77 dus de echte heroïsche jaren van de autosport heb ik niet echt meer meegemaakt. Maar als je de beelden van toen bekijkt, dan moet je toch besluiten dat het toen een pak meer te bieden had. Het voorbije seizoen is een schoolvoorbeeld van de huidige autosport: vermeende spionageschandalen, blunderende rijders en teams, inconsequent beleid door organisatoren en noem maar op. En boven alles: er is tegenwoordig zo gigantisch veel geld mee gemoeid, dat je je afvraagt of alles überhaupt nog wel 100% fair gespeeld wordt…

    @ Tom: dit seizoen is nog niet ten einde hoor. Blijkbaar was er iets mis met de benzinetemperatuur bij Williams en BMW. De stewards hebben beslist om geen straf op te leggen. Waartegen McLaren is beroep is gegaan. Immers, worden de BMW’s en de Williams van Rosberg geschrapt uit de uitslag, dan wordt Hamilton 4de en is ie alsnog wereldkampioen. Eigenlijk verbaast het me niet echt, dat uitgerekend dit seizoen ook nog eens voor de groene tafel zal beslist worden.

  4. Vroeger kon Formule 1 me nog enorm boeien. Je had enerzijds de games op de pc en anderzijds de heroïsche gevechten tussen Prost en Senna. En daartussen had je nog Nigel Mansell en Damon Hill die ook nog eens wereldkampioen werden (als ik me niet vergis). En ondertussen kwam Michael Schumacher opzetten…

Geef een reactie

