Rudolf Werthen & deFilharmonie

werthen_b.jpg

werthen2_b.jpg

filharmonie_b.jpg

filharmonie2_b.jpg

In 1971 werd Rudolf Werthen zevende laureaat in de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool. Ikzelf heb 10 jaar muziekacademie gevolgd en negen jaar viool gespeeld. Hoewel ik geen natuurlijk supertalent was, heb ik de opleiding vooral op muzikaal gevoel en karakter toch succesvol afgerond en behaalde ik het diploma hogere graad met onderscheiding. Niks wereldschokkend, maar ik ben er nog altijd trots op.

Als jonge violist keek ik uiteraard op naar een figuur als Werthen, die ooit stopte met het bespelen van zijn instrument omdat hij vond dat hij te weinig tijd had om te oefenen. Hij fungeert nu als (gast)dirigent van internationaal befaamde orkesten en ensembles en heeft zijn eigen academie.

Via bemiddeling van een collega-fotoclublid, mocht een aantal van ons vrijdag foto’s maken van deFilharmonie op het Herkenrodefestival in Hasselt. Rudolf Werthen was dirigent. Gedurende het concert moesten we echter helemaal achteraan op een soort balkon plaatsnemen om de muzikanten niet te storen, iets wat ik door vroegere ervaringen uiteraard ten volle begrijp. Klassiek musiceren vereist grote concentratie en finesse, verre van evident als een viertal fotografen omheen het podium sluipt en je voortdurend geklik van sluiters hoort.

In een donkere tiendeschuur en beperkte lichtomstandigheden was fotograferen van achteruit echter helemaal niet evident. Algemene beelden, dat lukte nog, maar muzikanten of expressies uit het orkest pikken was met slechts een 200mm-lens onbegonnen werk.

Tijdens de generale repetitie konden we wel dicht bij het orkest plaatsnemen. Omdat we toen nog niet wisten dat dat tijdens het concert zelf niet zou kunnen, hield ik me een beetje in. Beter niet gedaan dus… Alvast een selectie van foto’s genomen tijdens de generale.

Geef een reactie

